Enjoy the free life!

Zeeland verveelt nooit!

Laatst hoorde ik iemand op de radio hartstochtelijk vertellen over zijn vakantie in Zeeland. Hij had het erover dat hij enorm genoot van het zeilen op de Zeeuwse wateren. Hij vond het zo schitterend dat hij niet meer naar de Galapagos eilanden hoefde.

Zeeland ligt op een steenworp van onze vaste woonplaats en het is dan ook niet gek dat we er regelmatig komen. Een rondje Zeeland is een goed weekend medicijn tegen stress, verveling en psychische toestanden. Even de wind door de haren voelen wapperen en wat verse zeelucht door de longen blazen en je bent een heel ander mens.

Als schippersdochter heb ik de liefde voor water en alles wat daaraan verbonden is met de paplepel ingegoten gekregen. Zeeland deden we geregeld aan. We voeren door het Kanaal van Zuid-Beveland en over de gevaarlijke en soms onvoorspelbare Westerschelde met indrukwekkende getijdestromingen en veel zeevaart, naar plaatsen als Terneuzen en Gent. Vanaf het Volkerak betraden we het Schelde-Rijnkanaal om zo over de grenslijn tussen Noord-Brabant en Zeeland België te bereiken met diverse goederen van en naar Antwerpen, met koper van Rotterdam naar Olen en terug met het schitterende witte zand van Mol. De Keeten-Mastgat-Zijpe combinatie werd bij ons regelmatig uitgesproken, al heb ik daar als kind nooit zo het belang van ingezien. Wat me nog wel bijstaat zijn de heerlijke kroketten die verkocht werden op de veerboten tussen Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder. Ja dat waren nog eens tijden!

Later toen we ons aan de wal hadden gehuisvest pakten wij als gezin regelmatig het openbaar vervoer naar de gezellige kustplaatjes als het gegoede Domburg, het qua zeevaart meer bedrijvige Zoutelande en Vlissingen met zijn leuke boulevard. De dorpen van Walcheren en bijbehorende stranden kweekten een heerlijk vakantiegevoel. Het kwam voor dat we een prachtige strandwandeling begonnen in Domburg en via Westkapelle naar Zoutelande liepen. Heerlijk op blote voeten door de branding slenteren en zo nu en dan tussen de golfbrekers door wurmen; we deden niks liever. Van Zoutelande naar Vlissingen was een alternatief met de schitterende duinpartijen rond Dishoek; we genoten er enorm van, evenals van het in badpak trotseren van menige golf. We kwamen steevast met een gezond kleurtje weer thuis.

Een aantal jaren geleden hebben we een nieuwe auto in Goes gekocht en voor we hem voor ons stulpje parkeerden hadden we al een fikse proefronde door het prachtige gevarieerde Zeeuwse landschap gemaakt; dat vergeet je nooit.

De laatste tijd rijden we regelmatig de provincie in voor het aanvullen van onze aardappel- en fruitvoorraad. Zeeland kent vele fruitgaarden en kleiaardappels zijn altijd lekkerder dan die van zandgrond.

Een andere reden dat we Zeeland vaak bezoeken is het feit dat er uitmuntende duikstekken rond de Grevelingen en Oosterschelde zijn. Nee, het onderwaterzicht reikt niet zo ver als in tropische wateren, maar voor deze kant van Europa is het geweldig. De ene keer wordt er gedoken met de Duikvereniging Moby Divers waar manlief tegenwoordig lid van is. Andere keren maken we samen met de familie er een gezellige dagactiviteit van. Een dagje in en rond het zoutige water doet de mens goed!

Tijdens een van de vele zomerse, hete dagen reden we op een avond over de Oesterdam. Er waren meer dan 50 kite-surfers met hun kleurrijke windschermen hun kunsten aan het vertonen. Het was hoog water, dus konden we alles goed zien. Bij laag water tref je er andere liefhebbers, namelijk die die gek zijn op wat er aan zeevruchten, schaal- en of schelpdieren te rapen is. Een koddig zicht, mensen met laarzen en waadpakken gebukt met een emmer in de hand over het natte zand en steen zien flaneren.

Op de middelbare school zijn we eens op zeilkamp aan het Veerse meer geweest. Zo nu en dan komen we er nog wel eens. Op mooie dagen met een briesje is het Veerse meer een schouwspel van voortbewegende hoge masten met zeilen en bootjes. Een schitterend gezicht vanaf de oever al dan niet genietend van een hapje en/of een drankje op een terras. Dat laatste kan ook uitstekend in het schitterende plaatsje Veere, waar een van de opa’s uit de tv-serie Oppassen vandaan zou komen.

Goes, met zijn haven en vele oude gevels, bezoeken we zo nu en dan voor wat te winkelen, te lunchen of een dinertje. Nog niet zolang geleden heb ik met een vriendin een heerlijke lunch verorberd en een gezellig rondje door de winkelstraten gemaakt. Net even vakantie zeggen we dan achteraf.

Zeeland is iets bijzonders. Elk Zeeuws gebied of eiland heeft zijn eigen sfeer, dialect en publiek, daardoor is Zeeland heel divers. Neem nu Tholen. Het is een Zeeuws eiland van protestante signatuur, maar je kunt er alleen komen over de bruggen die gelinkt zijn aan het van origine Katholieke Brabant. Zeeuws-Vlaanderen, tegenwoordig bereikbaar vanaf de rest van Zeeland via de Westerschelde Tunnel, zit vast aan België en wordt daardoor beïnvloed. Daarentegen tref je in Renesse en omgeving weer vele Rotterdammers  en andere randstedelingen die hun vrije tijd buitens huis doorbrengen. De kuststroken en duingebieden trekken veel Duitsers. Kom je een winkel of eetgelegenheid binnen word je in het Duits begroet… Saai is Zeeland zeker niet.

Je vindt in deze provincie indrukwekkende dammen en andere bouwwerken die niet alleen de Zeeuwse bevolking maar ook andere delen van Nederland tegen het verwoestende water moeten beschermen. Sinds de ramp van 1953 is er veel veranderd. Om daar meer van te weten te komen is er het Watersnoodmuseum te Ouwerkerk en Neeltje Jans, een werkeiland van de Oosterscheldekering.

Wat wij een stad vinden die bij een bezoek aan Zeeland niet overgeslagen mag worden is Zierikzee. Zo aan de noordkant van de meer dan 5 km lange Zeelandbrug (enige tijd de langste brug van Europa) die Noord-Beveland verbindt met Schouwen-Duiveland, het eiland waar Zierikzee op ligt. Als je een wandeling door dit stadje maakt hoef je bijna niet meer naar Amsterdam. Je vindt er schitterende oude gebouwen en authentieke winkeltjes, veel restaurantjes en onlangs hoorden we dat kennissen er over denken er een Bed & Breakfast over te nemen.

Middelburg, de hoofdstad van de provincie die bijna tegen Vlissingen aan ligt, is voor bezoekers ook interessant. Schitterende gevels en imposante bouwwerken vaak gelegen aan gezellige winkelstraten en pleinen zijn een rustige wandeling waard.

Nabij Vlissingen ligt Fort Rammenkes, het oudste nog bestaande zeefort van Europa. Nog niet zolang geleden zijn we daar min of meer toevallig aanbeland toen we naarstig op zoek waren naar Geocaches. We liepen een mooie route door bosgebied en langs de Westerscheldemonding. We vonden het een verrassend mooi gebied net ten westen van de Sloehaven.

Over Zeeland kom je niet uitgesproken. Zo heb je bijvoorbeeld nog Zeeuws meisje, de klederdracht, de mossels van Yerseke en niet te vergeten de echte Zeeuwse bolussen. De stoomtrein, maar ook de kerncentrale van Borsele, het beboste gebied rond het gezellige Burg-Haamstede en de stranden van Cadzand of de toeristische plaatsjes Sluis en Hulst met zijn fortachtige uitstraling enzovoorts.

We kunnen nog veel herinneringen ophalen, maar laten we er nieuwe gaan maken. Ervaar het zelf, gewoon er heengaan en genieten!