Enjoy the free life!

2018 Londen, de reis

De jaarwisseling was net achter de rug. We speelden al een poosje met de gedachte om de troosteloze winter wat te verkorten en het zonnetje op te zoeken. Plots kwam daar een nieuwsbrief in een van onze mailboxen die een leuke aanbieding voor de Eurostar onder onze aandacht bracht. Uit nieuwsgierigheid eens een paar data ingetikt en warempel er verschenen gunstige treintijden en de totaalprijs vonden we aantrekkelijk. Een boeking was zodoende snel gemaakt. Londen is immers in alle jaargetijden een aantrekkelijke bestemming waar je je goed kunt amuseren en die zon… ach dat zien we wel.

Londen is groot en kent enorm veel hotels in alle soorten en maten. De zoektocht naar een goed hotel is best een klus. Wij vinden locatie erg belangrijk. Ooit hebben we een keer een eenvoudig hotel geboekt een eindje ten zuiden van de Thames, maar dat bleek achteraf toch minder. Om er te komen moest je eerst met de Tube en dan nog met de trein en een eind lopen. Dat kost simpelweg te veel tijd om in de stad leuke dingen te kunnen zien en doen. Tijd is ook geld dus een beter gelegen hotel dat wat duurder is geniet onze voorkeur. Om een lang verhaal kort te maken…. wij hebben een hotel gekozen dat dicht bij de Houses of Parliament ligt, de bus voor de deur heeft en vanwaaruit je al wandelend vele bezienswaardigheden kunt bereiken.

Tip! Kies een hotel op een centrale locatie; dat spaart tijd en geld.

De reis

De treinreis heen verliep heel voorspoedig. Nadat we de auto bij het station netjes hadden geparkeerd stapten we in de stoptrein naar Antwerpen. Daar konden we na een paar minuten op hetzelfde perron in de Intercity naar Brussel-Zuid stappen. Gezien ervaringen in het verleden waren we bijtijds van huis vertrokken en hadden we nu nog ruim een uur voor we ons bij de Eurostar moesten melden dus hebben we wat gegeten.

De Eurostar doet en ongeveer 2 uur over om in Londen St Pancras te geraken. Na een stop in Lille zit je ongeveer 20 minuten onder water. Dan volgt er een stop in Ebsfleet. Ondertussen word je geacht je horloge een uurtje terug te zetten.

Vanuit Londen St. Pancras kun je gemakkelijk doorreizen. De Tube heeft er een ingang en bussen stoppen er voor de deur. Omdat het regende hadden we niet zo’n zin om naar het hotel te wandelen dus kozen wij voor de bus naar Waterloo Bridge. De bus mag er dan wat langer over doen dan de Tube, maar heeft als grote voordeel dat je meteen wat van de omgeving kunt absorberen.

Toen we goed en wel in de hotelkamer geïnstalleerd waren was het zo goed als droog en zijn we onze eerste kilometers gaan wandelen langs de Thames, Tate Museum, Big Ben die in de steigers stond, Houses of Parliament, the London Eye, Waterloo Station en Thompson Hospital.

Tip! Overweeg een treinreis.  Vliegen lijkt snel, maar is de totale reisduur echt korter dan met de trein?