Enjoy the free life!

Londen 5 wandelingen

Steden leer je het beste te voet kennen. Zo op het gemakje van de ene bezienswaardigheid naar de andere of een uitgestippelde route uit de boekjes. Op de bonnefooi en zien waar de benenwagen je brengt of een door geocaches geïnspireerde route, niets is ons vreemd. Het weer is vaak van invloed op onze keuze. In Londen hebben we zo nu en dan ons eerst met het openbaar vervoer verplaatst, want de afstanden zijn erg groot als je meer wilt zien dan alleen het centrum met de over de hele wereld bekende bezienswaardigheden. Hieronder 5 wandelingen die wij hebben gemaakt.

5 wandelroutes

(afstanden indicatief)

Route Camden Lock-Kensington

1. Camden lock, Little Venice, Bayswater, Kensington Gardens 9km

Met de bus begaven we ons naar Camden Lock. De sluisjes en de naastgelegen Camden Lock Market, met eetkraampjes en winkeltjes, waren een gezellige start van de wandeling. Langs het Regent’ s Canal liepen we over jaagpaden in westelijke richting. De typische narrow boats lagen her en der te pronken. Mooie grote landhuizen kwamen we tegen en aan de noordkant van Regent’s park, waar de London Zoo is gesitueerd, liepen we bijna door een gigantische volière.
Opeens verdween het Regent’s Canal in een lange tunnel en vervolgden we onze route een paar honderd meter zonder water als richtlijn, maar het Regent’s Canal was snel weer in beeld. Eenmaal aangekomen in Little Venice, wat het einde betekende van het Regent’s Canal en het begin van het Grand Union Canal, pauzeerden we even in het park en liepen we vervolgens door tot de voetgangersbrug nabij Saint Mary Magdalene Church. Daar verlieten we de kanalen en gingen in zuidelijke richting. Na het doorsteken van Westbourne green open space kwamen we door het gezellige Bayswater bij Kensington Gardens terecht. Aan de zuidkant van de tuinen stapten we op de bus naar het centrum.

Route Lambeth Place-Canada Water

2. Lambeth Place, Elephant & Castle, Towerbridge, Canada water 10km

Dit is een route die geheel ten zuiden van de Thames loopt. We startten bij Lambeth Place en kwamen als eerste langs het Imperial War Museum met een gigantisch dubbelloops kanon voor de deur. Via Elephant & Castle, wat laverend door de straten, kregen we de Tower Bridge in beeld. Deze prachtige karakteristieke brug over de Thames lieten we na uitvoerige bestudering achter ons om onder de bruggetjes tussen de gemoderniseerde pakhuizen langs de Thames naar het oosten te lopen. Na verloop van tijd kwamen we bij King’s Garden en het Brunel museum. Daar verlieten we de rivier en kronkelde we naar Canada Water met wat winkels en station, waar we in de bus stapten.

Route centrum

3. Lambeth Place, Buckingham Palace, Oxford Street, Covent Garden, Trafalgar Square, Lambeth Place 12km

In de ochtend liepen we vanaf Lambeth Place richting Buckingham Palace. Nadat we Lambeth Bridge overgingen en ondertussen genoten van het zicht op de Houses of Parliament, de Thames en de London Eye, kwamen we langs het gebouw van Channel 4, een van de Britse zenders. Via drukke straten met prachtige gebouwen bereikten we St. James’s Park. Een redelijk tamme eekhoorn stal daar de show. Het paleis van Koningin Elizabeth mag je natuurlijk niet missen als je Londen bezoekt.

Vanaf het paleis wandelden we door de parken en straten naar Oxford Street. Na een tijd deze straat al windowshoppend te hebben gevolgd, zakten we af richting Covent Garden. Daar genoten we van de sfeer en kronkelden we door het centrum met Leicester Square met de TKTS voor goedkope theatertickets, Piccadilly Circus met de grote lichtreclames en omliggende straten met theaters en vertier. Toen we een heerlijke maaltijd hadden verorberd zijn we verder gegaan naar Trafalgar Square. Via Whitehall waar onder meer de Horse Guards en Downingstreet 10 zich bevinden, bereikten we de Big Ben die in de steigers staat voor een grondige restauratie. Nu was het nog maar een klein eindje naar het beginpunt van deze route.

Route Richmond

4. Richmond 6km

In de ochtend waren we met de trein naar Kingston gereden. Toen we daar uitgekeken waren zijn we met de bus naar Richmond getogen en langs de Thames gaan wandelen. De rivier is hier veel smaller en rustiger dan in Londen. Het werd een ontspannende tocht waarbij we een aanzienlijk stuk tussen de rivier en de wereldberoemde Kew Gardens door liepen. Verder kwamen we langs een sluis met een stuw, die we anders waarschijnlijk niet hadden opgemerkt.

Route Woolwich-Greenwich

5. Woolwich, Thames Barrier, Greenwich 10km

Op een regenachtige ochtend gingen we met de DLR naar Woolwich. Toen we uitstapte druppelde het nog een beetje, maar zo nu en dan een winkeltje in zorgde ervoor dat we niet te nat werden. Eenmaal de winkels voorbij werd het droog en kregen we zicht op het overzetveer. Langs de Thames vervolgden we onze weg in westelijke richting. Plots was het pad opgebroken, waardoor we een flinke lus moesten maken richting de Thames Barrier, een imposante waterkering. We vervolgden onze route langs de rivier, tot we vonden dat helemaal het schiereiland naar de Milennium Dome rond lopen toch wat te veel zou worden op deze dag. Zodoende kwamen door wat minder gezellige straten uiteindelijk Greenwich binnen. Greenwich is echt de moeite waard. We hebben na een hapje eten daar nog wat rond gekeken alvorens we de bus pakten richting hotel.