Enjoy the free life!

Twente

Even er tussen uit…. denk eens aan Twente! Dit stukje Nederland met gezellige plaatsjes en een prachtige entourage die zich uitstekend leent voor menig relaxte wandel- of fietstocht, moet je zeker eens bezoeken. Wij verbleven 3 nachten in Hengelo.

Dag 1 Door Gelderland naar Hengelo
Op het gemakje vertrokken we uit ons vertrouwde Brabant. Nu wonen wij in het westen van die provincie en eigenlijk kom je pas achter de grootte ervan, als je helemaal in het oosten bij Ravesteijn de provinciegrens met Gelderland oversteekt.

Als eerste bezochten we het Gelderse Doesburg. Het prachtige stadje gelegen aan de IJssel kent een pittoreske kern. Mooie oude panden langs gezellige straatjes komen uitstekend tot hun recht met de tierig welende bloemendecoraties aan palen en voor gevels. Lunchmogelijkheden te over dus zal het niet verbazen dat we een voortreffelijk broodje hebben opgepeuzeld, terwijl er een klein maar heftig buitje viel. Wat erg vriendelijk overkomt op bezoekers is dat men op verschillende plekken gratis kan parkeren en dat je vandaar uit heel gemakkelijk de stadskern in loopt. Het rondje dat wij ongeveer hebben gelopen vind je hier.

Na Doesburg hebben we de snelweg gelaten voor wat het was en zijn we secundair gaan rijden. We naderden Hengelo, echter nog niet onze eindbestemming maar het gelijknamige plaatsje in Gelderland. Grappig om die eerst te bezoeken. Bij de kerk stond een leuk kunstwerk van een motorrijder.

Delden deden we vervolgens aan. Hier maakten we een mooie wandeling langs winkeltjes, oude gebouwen en natuur. Onderwijl vonden we drie geocaches, waarvan er een behoorlijk groot was en in het zicht verborgen was. Een andere bracht ons naar de voetgangersbrug die zou leiden naar kasteel Twickel. En de laatste deed ons het stationnetje ontdekken.

Het was ondertussen al tegen vijf uur dus de hoogste tijd om ons hotel in Hengelo, nu de Overijsselse versie, op te zoeken. Na het verrukkelijke diner hadden we behoefte aan een rustig avondje.

Dag 2 Wandelen in de natuur
Bijtijds uit de veren en op pad. Er werd een droge dag beloofd en dat past uitstekend bij een mooie natuurwandeling. Eerst gingen we langs Het Stift. Een pittoresk oud kerkje omgeven door karakteristieke woningen uit vervlogen tijden.

Het Stift in Weerselo is een eeuwenoude beschermd dorpsgezicht. Een voormalig Benedictijnen-klooster uit de 12e eeuw en vanaf de 14e eeuw een Stift, waar ongehuwde dames van adel woonden.

Tussen Oldenzaal en De Lutte parkeerden we de mobiel en wandelen maar. We hadden een route gevonden die de twee hoogste plekken van Overijssel zou aandoen. Vanaf de Paasberg en de Tankenberg kijk je uit over de lager gelegen gronden en kun je bij een heldere lucht Duitsland zien liggen. We liepen over verharde en onverharde paden, langs weilanden en door bosgebied, een soms wat glooiend landschap en her en der mooie boerderijen en huizen. Het was een afwisselende tocht van bijna 8 km. Onderweg hebben we meteen twee geocaches gevonden. Altijd leuk er weer te vinden op mooie plekken die iets te vertellen hebben.

Het resterende deel van de middag maakten we een rondritje door wat Duitse natuur en tegen etenstijd belandden we in Boekelo waar ooit de blekerij hoogtij vierde. Een deel van de oude panden en schoorsteen zijn mooi omgebouwd tot woningen. Boekelo heeft ook een treinstationnetje. Wij associeerden Boekelo met zout.

Bij het boren naar goed drinkwater ontdekte men in 1887 dat er veel zout in de bodem zit; van oorsprong was hier immers zee. In 1918 is de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie in dit dorp begonnen met zoutwinning. Door de komst van het Twentekanaal is de fabriek van de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie in 1936 verplaatst naar Hengelo.

Na een copieuze maaltijd in dit dorpje togen we terug naar het hotel.

Dag 3 Dorpjes tussen de buien door
Helaas vandaag geen stralend weer, maar desondanks hebben we ons goed vermaakt is deze prachtige omgeving. Goed buienradar in de gaten gehouden om de uitstapjes droog te kunnen afwerken. In de ochtend hebben we een wandeling door Borne gemaakt. Het heeft een oud deel dat heel pittoresk aandoet. Het Mariakapelletje is ook een bezoekje waard.
In de middag hebben we eventjes de beentjes gestrekt bij Enter. Daar lag de straat open vanwege rioleringswerkzaamheden, maar de grootste klomp ter wereld stond gewoon te pronken onder het afdak.

De grootse klomp ter wereld staat midden in het dorp Enter, voor het Museum Buisjan. Deze unieke klomp is uit een stuk boom gemaakt.
De klomp is 403 cm lang,171 cm breed en 169 cm hoog en is in 1991 gemaakt door de heren Heering en Plas. In dat jaar is ie ook in het Guinness book of records opgenomen.

Haaksbergen ligt bijna in Duitsland en bijna in de Achterhoek maar is het zuidoostelijkste puntje van Twente. We verkenden deze leuke plaats helaas vanonder een grote paraplu.

Onze laatste stop was bij het oude vliegveld Twente waar we zelfs nog wat Boeings 747 en andere vliegtuigen zagen staan.

Dag 4 Time flies when your’e having fun
Na een goede nachtrust maakten we een rondje door Hengelo. Het was zondag dus parkeren was geen probleem achter het Stadhuis. We hadden een wandelroute thuis al geprint en hebben die grotendeels gevolg. Boosdoener was wederom het weer. Het begon flink te miezeren. Desondanks hebben we een aardige indruk gekregen en willen we graag nog eens terugkomen, net als eigenlijk de hele omgeving het verdient om langer te verblijven. Er valt hier nog veel te ontdekken en te bezichtigen. De natuur is schitterend en de dorpen en stadjes zijn bijzonder aantrekkelijk. Vooral fietsers en wandelaars komen hier goed aan hun trekken.

Voor ons restte niets anders meer dan een toeristische route naar huis. Onderweg maakten we een stop aan de Rijn, waterliefhebbers als we zijn. In Emmerich stond een hevige wind en er hing een “interessant” wolkendek boven de Rheinbrücke.

Vanaf de Rheinpromenade in Emmerich am Rhein heb je prachtig uitzicht op de langste hangbrug van Duitsland.

De dag en daarmee het weekendje sloten we af met een heerlijke Griekse maaltijd.