Enjoy the free life!

Noorwegen: de route

In de zomer van 2017 maakten we een prachtige rondreis door het zuiden van Noorwegen. Hieronder volgt een kort verslag van de route die wij volgden.

Norway, route

Dag 1
Half in de middag reden we thuis weg naar ons overnachtingshotel in de buurt van Hamburg.

Dag 2
Na een ontbijtje in het hotel reden we de grens met Denemarken over om naar Hirtshals te gaan. We waren ruim op tijd. Na een wandelingetje door het stadje konden we de boot oprijden die ons naar Noorwegen bracht. We hadden een snelle boot genomen. Het op- en afrijden ervan was al een belevenis. Aan het begin van de avond arriveerden we in Kristiansand waar we nabij de dierentuin een hotel hadden geboekt voor 2 nachten.

Dag 3
Deze dag bezochten we Kristiansand. Een gezellig stadje aan de zuidkust met een schattig oud gedeelte waar nog aardig wat huisjes van vroegere tijden te bewonderen zijn. Een van ons was jarig en dat hebben we gevierd met een heerlijke maaltijd op een terras met een geweldig uitzicht over het water en de omgeving. De binnenstad is met veel water omringd.  Het is dan ook niet gek dat vele plezierjachten en cruiseschepen aanleggen in Kristiansand.

Dag 4
Zo dicht mogelijk langs de kust reden we naar het hotel ten zuiden van Stavanger, waar we tegen de avond arriveerden. Onderweg genoten van de natuur, dorpjes en de vuurtoren op het zuidelijkste puntje van Noorwegen. We maakten voor het eerst kennis met het indrukwekkende fjordenlandschap en bezochten Flekkefjord en Egersund.
Het hotel dat we voor twee nachten hadden geboekt lag aan het water. Vanaf onze hotelkamer was het uitzicht fenomenaal. De bootjes konden we bijna aanraken.

Dag 5
Stavanger is de oliehoofdstad van Noorwegen. Het is een echte havenstad waarbij je kunt dwalen tussen de historische veelal witte huizen in het oude gedeelte. Het centrum is compact. Wij waren er op een zondag, zodat de bedrijvigheid waarschijnlijk aan de lage kant was, maar de restaurantjes floreerden. Je kunt er heerlijk eten aan het water en er zijn vele leuke winkeltjes. Dat allemaal op loopafstand.

Dag 6
Tijd om weer verder te gaan. Nu naar het noorden en wel naar Bergen. Deze dag bevatte twee prachtige vaartochten met stevige veerboten. Een mooier decor voor ons 5 jarig huwelijksjubileum was nauwelijks voorstelbaar. Deze schepen zijn goed en snel toegankelijk en varen door een magnifiek decor.
Het hotel, wat ten zuiden van Bergen ligt, verraste ons. Wij dachten dat we voor twee nachten een mooie kamer geboekt hadden met uitzicht op het fjordenlandschap. Bleek het een heel huisje te zijn, voorzien van alle gemakken. Om alle indrukken op het gemakje te verwerken besloten we in het hotel het diner te gebruiken. Daar hebben we van zitten smullen; echt een feestmaal.

Fløyen

Dag 7
Het plan was om Bergen te gaan verkennen. Helaas was het regenachtig. Zodoende zijn we in een rustig tempo met de auto de omgeving gaan verkennen tot het tegen de middag droger werd. Toen zijn we alsnog Bergen ingegaan. Parkeren was simpel. De grote parkeergarage in de buurt van het station was gemakkelijk te bereiken en ligt centraal, zodat dat een mooi vertrekpunt was van onze stadswandeling. Als snel zagen we de haven en de huizen en loodsen waar Bergen zo bekend om is. Fraai gekleurd en mooi onderhouden staan ze erbij. Dit gezellig aandoend oude centrum is zeker een bezoek waard.
Bergen, de stad met de meeste regenval van Europa, ligt aan zee ingeklemd tussen zeven bergen. Dat kun je prachtig zien als je met de Fløibanen, de enige kabelspoorweg van Scandinavië,  naar boven gaat. Vanaf de top kun je het hele stad en de haven overzien. Helaas was de regen weer teruggekeerd. Na een tijdje schuilen zijn wij met die kabeltrein weer afgedaald.
Enkele weken later konden we thuis genieten van alle televisiebeelden van Tom Dumoulin die op deze berg het WK-tijdrijden op zijn naam schreef!

Dag 8
Langs het Hardanger fjord gingen we richting Geilo waar we, wederom, twee nachten verbleven. Het wordt bijna saai te vermelden, maar ook hier was het landschap zeer fraai. Die fjorden blijven boeien, maar ook de hoogvlakte Hardangervidda was iets bijzonders; we kwamen ogen te kort. De route kende ondergrondse rotondes. Als je het fjord moet oversteken ga je namelijk eerst een lange tunnel in. Je komt bij een rotonde die een afslag biedt naar de brug over het fjord. Eenmaal aan het eind van de brug verdwijn je weer in de rotsen waarna je in die rotsen vele meters omhoog kronkelt alvorens weer in het daglicht te zien.

Dag 9
De omgeving van Geilo verkennen. Geilo is een uitgangspunt voor de wintersporters, maar ook in de zomer valt er genoeg te wandelen en te fietsen.

Troll

Dag 10
Op naar Oslo, de hoofdstad van het mooie land. Voor twee nachten hadden we een hotel net buiten de stad geboekt aan het water.

Dag 11
Een heerlijk dagje Oslo verkennen. Wij gingen met de bus naar het centrum. Vandaar uit hebben we het centrum te voet doorkruist. Van het gebouw waar de Nobelprijzen voor de vrede worden uitgereikt langs de Opera tot het Paleis van Koning Harald V en de winkelstraten waarvan de Karl Johan Gate, bijna 2 km lang, de bekendste en de duurste is. Een leuke relaxte stad troffen we aan. We sloten de dag af in Aker Brygge, een vernieuwde oude wijk met veel restaurantjes en vertier.

Dag 12
Na het uitchecken  bij het hotel besteedden we de ochtend aan het bezoeken van de Holmenkolmen skischans en het Vigeland park. De middag besloten we het centrum in te gaan en daar onze laatste Noorse maaltijd te nuttigen van deze reis. In de avond reden we de boot op. Die avond was er voldoende vertier aan boord en de vaartocht het Oslofjord uit was geweldig.

Dag 13
Wakker geworden op zee, na een onrustige nacht. Het is toch wel even iets anders slapen op een boot of op je eigen bed. Het Deense Frederikshavn was de plaats waar we de boot verlieten. Na ontscheping restte ons een rit van zo’n 1.000 km naar huis.